Kijk ook eens bij de
vragen en reacties
of heeft u zelf een tip?

Drie boeken over Van Grieken


Dit jaar verschenen drie boeken over de Haagse zuivelfabriek Van Grieken, in 1899 opgericht, in 1988 samengegaan met Menken, in 1998 overgenomen door Campina Melkunie. Het is een persoonlijke én een bedrijfsgeschiedenis, opgetekend door oud-directeur/eigenaar Harry van Grieken. Een bijzondere en ook een verwarrende uitgave.

Het bijzondere van deze publicaties zijn de persoonlijke lotgevallen van Harry van Grieken en zijn gezin en familie. Inclusief vakantiereizen, etentjes en kunstaankopen. Boeiender zijn de inkijkjes die hij geeft in het directeursbestaan en de moeilijke relatie met fusiepartner Menken. Ook interessant is de manier waarop dit relatief kleine bedrijf zich staande probeerde te houden tegenover grootmacht Melkunie. Als underdog in de markt bedacht Van Grieken vernieuwende producten, zoals de vlaflip en de halfvolle melk. En het bespeelde handig de publiciteit. Verwarrend is de omgekeerde chronologische volgorde van de drie boeken. Deel 1 beschrijft de periode 1989-2015, deel 2 de periode 1971-1988 en deel 3 de periode 1899-1970. Bovendien is deel 3 eerder verschenen (in 2009) onder een andere titel, namelijk Over leven in de melk. Het is destijds besproken op deze site (zie de rubriek Publicaties/Overzicht oudere berichten). Deze veelomvattende maar ook persoonlijke geschiedschrijving van een zuivelfabriek is uniek. Overigens is er al in 1988 een meer objectieve en beknopte bedrijfsgeschiedenis geschreven over Van Grieken: Voor gezonden en zieken, Denkers en doeners bij Melkinrichting van Grieken, 1899-1988, door Karel J. van Zeelandt. Deze is nog antiquarisch verkrijgbaar. Er is ook een zeer informatief boek over Menken, het bedrijf waarmee Van Grieken fuseerde: De kracht van melk en Ad Menken, door Gerard Rutte, verschenen in 2000. Ook antiquarisch verkrijgbaar. De boeken van Harry van Grieken zijn te koop in de boekhandel (€ 19,95 per deel) onder de volgende titels: 1. Familiebedrijf als bouwsteen wereldconcern; 2. Nederland sterker door familiebedrijven; 3. Drie generaties in het familiebedrijf.