Kaashandelaar Jan Kos vertelt
Over de kaashandel in Nederland is weinig geschreven. Des te opvallender is het boek van Jan Kos, directeur van de Vandersterre Groep uit Bodegraven: Van 6- naar 40+ , Dertig jaar bouwen aan erfgoed in kaas. In dat boek kijkt hij terug op zijn carrière en geeft hij een inkijkje in de praktijken van de moderne kaashandel.
Kos begon zijn loopbaan bij een grote firma in Huizen waarvan hij de naam niet noemt (Westland). Hij leerde er de eerste beginselen van het verkopen. En hij zag hoe dat bedrijf merkkazen ontwikkelde. Dat wilde hij ook. Hij stapte in 1985 over naar kaashandel P(iet) Van der Sterre in Bodegraven. Daar lanceerde hij kazen met namen als Vrolijke Frans, Boer Piet en Prima Donna. Toen Piet van der Sterre in 1988 overleed, nam hij samen met twee compagnons het bedrijf over. De export, vooral naar Duitsland, en de verkoop aan kaasspeciaalzaken en markthandel waren hun speerpunten. De groothandel van weleer groeide uit tot een groep bedrijven die volgens Kos tot de top drie van de Nederlandse kaashandels behoort.
Kos beschrijft de verwikkelingen die met de groei van zo’n bedrijf gepaard gaan. Hij filosofeert ook over de eigenschappen van een goede kaasverkoper en beschrijft de inspanningen die nodig zijn om een merkkaas op de markt te brengen en te houden. Daarnaast gaat een aanzienlijk deel van het boek over hemzelf, over zijn gezin en zijn volleybalclub. Zowel die persoonlijke als de zakelijke geschiedenis (‘ons succes’) zijn goed leesbaar opgeschreven op basis van notities die hij jarenlang maakte en die door een copywriter tot een lopend verhaal zijn verwerkt.
Jan Kos, Van 6- naar 40+’ , Leporello Uitgevers, juni 2016, 220 pagina’s, gebonden, geïllustreerd, met leeslint. Prijs € 17,90 . ISBN 978-90-79624-17-1. Verkrijgbaar in de boekhandel.
12-8-2016